Thursday, 10 January 2019

Usmeritev prometne infrastrukture, dizli in vpliv na okolje


Neprestano se gradi nove avtocestne odseke, obvoznice in hitre ceste, zaradi stalno naraščajočega tovornega prometa in vseh rabot pri (nekakovostnih) gradnjah so potrebne stalne obnove, poletje za poletjem je v vsakem trenutku na desetine km avtocest v obnovi. Istočasno železnice ostajajo na nivoju razvoja iz Avstroogarske. Medtem, ko se po svetu pospešeno gradi in obnavlja železniško omrežje, nadgrajuje s progami za superhitre vlake, se mi cijazimo iz Ljubljane do Kopra 3 ure. Ali pa do Celja skoraj 2. Zaradi okoljskih vplivov, bi tovorni promet nujno morali preusmeriti na železnice.

Dizle v tujini že izganjajo iz mestnih centrov. Sam bi bil še precej bolj radikalen, če bi o tem odločal. Prvi in takojšnji ukrep, bi bila dodatna trošarina na dizelsko gorivo. Dizelski cent recimo. Raje kakšnih 30. Nato dvig cestnin in zavarovanja za 50%, 2 leti zapored. Za vse pod standardom Euro 6. Hitro bi se znebili smrdljivcev, tako ne bi bilo niti potrebno zaostriti preverjanje izpustov na tehničnih pregledih in pošiljati avtomobilov, ki za sabo vlečejo dimne zavese na izredni tehnični pregled. Teh je tudi ogromno, očitno dela zaposlenih na tehničnih pregledih nihče ne preverja, nihče ni odgovoren za vračanje tovrstnih ekoloških katastrof v promet.

Prodaja novih dizlov opazno upada povsod v Evropi, samo prepočasi, večji problem pa je še vedno uvažanje starejših. In seveda DPF filtri, ki se stalno pacajo, proizvajalec ga brezplačno zamenja enkrat ali dvakrat, potem to postane visok strošek za lastnika traktorja (to pač dizli so). Ti nato brezvestno, okoljsko totalno nezavedno ta vozila odpeljejo na razne avtoelektronike, kjer skrekajo elektroniko in poskrbijo na postane DPF filter odvečen in vsi trdi delci, ki bi jih sicer ujel, končajo v ozračju. Kazen za lastnika vozila bi morala biti vsaj 5.000€ in 5x več za podjetja, ki to omogočajo. Problem rešen, sredstva bi šla za zagotavljanje zelenih ukrepov, na primer s solarnimi paneli elektrificirane električne polnilnice (če energijo črpaš iz TEŠ 6 je onesnaženje večje kot, če voziš bencinarja).

Sem daleč od Jankovićevega fana, ravno nasprotno, ampak, če bi na državni ravni sledili usmeritvi MOL, dasiravno je daleč od popolne, bi bil to že opazen napredek. Delna zapora centra za avtomobile, odvzemanje voznih pasov avtom in dodelitev le-teh avtobusom in taxijem, električni vlakec in kavalirji, P+R parkirišča in prevoz z avtobusom kamorkoli v mesto za 1.2€, dodana železniška postaja na dolgem mostu, bicikeLJ itd, so vsekakor ukrepi v pravo smer. Torej manj denarja za cestni promet (s tem oteževanje dostopnosti, slabšanje uporabniške izkušnje, motiviranje za uporabo ostalih prevoznih sredstev), več za železnico, širitev kolesarske mreže, spodbujanje uporabe javnih prevoznih sredstev. Uvedba t.i. Congestion charge-a za avtomobile, ki v ozračje spustijo nad 100g CO2/km v centrih vseh večjih mest. Z vsemi temi ukrepi in raznimi vzpodbudami navaditi ljudi, da gredo lahko kam tudi peš in s kolesom (v eni od skandinavskih držav podjetja plačujejo ljudem več za prevoz na delo s kolesom). Pomagali ne bodo samo okolju, ampak tudi sebi.

No comments:

Post a Comment